Scratch

Disseny i creació de videojocs amb Scratch

Correu electrònic Imprimeix PDF

Obrirem el programa Scratch i, si no us surt el gatet carbassa sobre un fons blanc, farem clic sobre del botó Nou. Si demana desar els canvis, respondrem que no. Ara ja tenim l'entorn buit, preparat per a les nostres exploracions.

Recordeu la icona del gatet!!

A l'apartat anterior us hem fet cinc cèntims de l'entorn d'Scratch. Si ho recordeu, podem dividir Scratch en diferents regions:

  • Carbassa: Les diferents categories de les instruccions.
  • Verd clar: Les instruccions corresponents a la categoria seleccionada
  • Morat: Botons amb diferents opcions
  • Vermell: Escenari on tindran lloc les nostres animacions
  • Marró: Botons per manipular els objectes de l'escenari
  • Verd fosc: Zona d'objectes i fons de l'escenari
  • Blau cel: Característiques de l'objecte triat a la zona d'objectes
  • Blau fosc: Botons diversos (pantalla completa, editor de dibuixos, etc.)
  • Blanc: Zona de programació
  • Rosa: Botons per engegar i aturar l'execució del programa.

Ara ens fixarem en els botons d'utilitat, i deixarem les zones de programació (carbassa, verd clar i blanc) per a l'apartat següent.

La part emmarcada en vermell és l'escenari on les nostres animacions faran el que presumiblement voldrem que facin. Fixeu-vos que podeu capturar (fer clic sobre) el gatet amb el ratolí i (sense deixar de prémer el botó del ratolí) moure'l allà on vulgueu. Mentre feu aquest moviment, fixeu-vos tant en la zona blau cel com en la zona blau fosc. Veieu que els nombres associats a 'x' i a 'y' van canviant, igual que els nombres associats a 'ratolí x' i a 'ratolí y'

Cada objecte que aparegui a l'escenari està en una posició determinada, que ve donada per les seves coordenades (de fet, les coordenades del seu centre; en parlarem més endavant). On és l'origen? doncs ben bé al mig de l'escenari. L'escenari té 480píxels d'amplada per 360 píxels d'alçada i al centre mateix de l'escenari hi ha el punt (0,0). Per tant, la coordenada x prendrà valors que van des de -240 fins a +240, i la coordenada y des de -180 fins a +180. Mireu els valors de les coordenades del ratolí quan el moveu sobre de l'escenari i proveu de posar-lo en els seus valors límit.

A més d'una posició, cada objecte dins de l'escenari té una direcció. Posem el ratolí a sobre del gatet a les característiques de l'objecte. Si movem el ratolí, l'objecte gira sobre el seu centre de rotació i l'apartat 'direcció' de la zona blau cel va canviant de valor:

La direcció de l'objecte, el gatet en el nostre cas, pot prendre valors entre -180 i +180. Ens indicaran els graus des de la vertical, positius en el sentit de les agulles del rellotge i negatius en sentit contrari.

Tots els objectes que apareguin a l'escenari tindran una posició i una direcció.

Els objectes de l'escenari poden ser manipulats fàcilment amb els botons que a la primera figura emmarcàvem amb el color marró.

Aquests quatre botons permeten:

  • Tampó: Permet duplicar l'objecte de l'escenari a sobre del qual apliquem el tampó. A la figura veiem què passa si l'apliquem sis vegades. Fixem-nos que a la zona dels objectes (emmarcada en verd fosc a la primera figura d'aquesta pràctica) n'apareixen de nous a mida que anem creant-ne.

  • Tisores: Permeten eliminar un objecte de l'escenari. Cal seleccionar el botó i posicionar-se sobre de l'objecte tot fent clic.

  • Engrandir: El botó amb les fletxes sortint cap a fora de la icona permet fer l'objecte més gran.
  • Fer més petit: El botó amb les fletxes entrant dins de la icona permet fer els objectes més petits.

El que nosaltres hem anomenat 'objectes' Scratch els anomena 'Animacions'. Tant és, el cas és que no només podem treballar amb el gatet!

Els tres botons  ens permeten obtenir nous objectes de maneres diferents.

  • permet obrir l'eina de dibuix per crear un objecte nosaltres mateixos. Aquest editor de dibuixos funciona com altres editors de dibuixos que segurament ja coneixeu (per exemple el Paint de Windows). Sobre la marxa anirem veient aquells aspectes no estàndard de l'eina.

  • permet agafar un dels objectes que ja venen amb l'Scratch (n'hi ha molts!). Si feu clic a sobre, podreu triar entre les diferents carpetes que agrupen els objectes per temes.

  • permet obtenir un objecte a l'atzar, triat entre els que ja venen amb l'Scratch (capsa sorpresa). Proveu de fer clic sobre de la icona de la capsa sorpresa. Veureu com a l'escenari van apareixent objectes diferents. Ja sabeu com manipular-los, no? Vegeu l'apartat anterior.

 

Ara seria un bon moment per practicar amb els objectes. Vosaltres mateixos podeu jugar amb les tres opcions. De moment, seguiu les vostres intuïcions a l'hora d'utilitzar l'editor de dibuixos. És molt semblant a programes clàssics que més o menys tots hem utilitzat alguna vegada, com el Paint.

 

 

Fem un últim joc amb Scratch?

Correu electrònic Imprimeix PDF

I per finalitzar amb l'Scratch us proposo veure els següents vídeos del professor FranK Sabaté, escollir una de les seves propostes i fer una nova versió. Utilitzeu la imaginació i divertiu-vos!

 

 



 

Més Llegit...

Ultimes Noticies

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterAvui19
mod_vvisit_counterAhir173
mod_vvisit_counterAquesta setmana1063
mod_vvisit_counterÚltima setmana1515
mod_vvisit_counterAquest mes4652
mod_vvisit_counterÚltim mes732
mod_vvisit_counterTotal310010